Přelet na Srí Lanku a pokus o rychlou aklimatizaci

den 2. a 3. / 1.-2.3.2016

nachozeno : 15 km

Přesun z centra na letiště v Dubaji proběhl pohodově a my už čekáme na náš spoj do Colomba. Máme trochu obavy, jak to nakonec dopadne, jelikož jsme od guesthousu v Negombu ( kam bysme za ideálních podmínek měli ještě dnes po půlnoci dorazit), nedostali žádnou odpověď ohledně pozdního check-inu ( check-in mají na webu psaný od 14 do 24 h a my přiletíme kolem 2 ráno).

Snad je ta špatná odezva i tím, že ubytování bylo nedávno dostavěno. Určitě to teprve „zabíhaji“, říkáme si. Nedá se svítit- protentokrát necháme tuhle záležitost osudu a pokud bude recepce zavřená-vezmeme víno a odkulíme se někam na pláž.

Městečko Negombo se rozprostírá kolem pobřeží na severu od hlavního města Srí Lanky- Colomba a je bráno jako odpočinková, turistická lokalita. Volíme toto místo především kvůli snadné dostupnosti z letiště a jako ideální zastávku na 2-denní odpočinek po přeletu časových pásem.

Přistání je poněkud tvrdé a runway trochu hrbolatá, ale zvládli jsme to a jsme tu-třikrát hurá! Po vstupu do letištní haly už na nás čeká vyplnění formulářů k vízům. Ty jsme si předem koupili přes internet za 35 $ na osobu/ 1 měsíc ( www.eta.gov.lk ).

Jsou tu fronty, ale kontrola víz probíhá rychle a vše je za chvíli vyřízené.
I v klimatizované hale už cítíme, že vzduch je tu opravdu těžký a vlhký, docela změna proti tomu suchému evropskému. Letiště Bandaranaike projdeme za chvíli, je menší a opravdu přehledné.

Hned u vstupní haly nás přivítá veliká sochy Buddhy a dýchne na nás exotika. Kolem nás se pokojně, beze spěchu prochází mniši v oranžových hábitech a promíchává se tu muslimská a buddhistická kultura.
Trochu se zasníme, ale už jsme zase zpátky v realitě a čekujeme směnné kurzy a sim karty s internetem, ať můžeme zítra už nějak fungovat a podat hlášení do Čech. Nachází se tu asi 5 směnáren vyskládaných hned vedle sebe a všechny mají na chlup stejné kurzy. 😀

Podle doporučení ostatních cestovatelů si pár tisíc rupií proměňujeme. Sim kartu kupujeme za 10 $ – k vyřízení je potřeba poskytnout pas a mobil, na který chcete sim kartu aktivovat- o zprovoznění už se vám na stánku postarají :).

Tip: Sim kartu na letišti nekupujte! 😀 Udělali jsme chybu, na což jsme přišli až později. Všude jinde jí mají levnější a navíc lepší pokrytí. Nejlepší je pak podle místních Dialog sim card.

Hned jak vše vyjednáme, jdeme hledat tuktuk nebo taxi. Jsou přibližně 2 hodiny ráno, ale po spánku v letadle jsme trochu ožili.

Vyjdeme ven z letištní haly a okamžitě dostaneme pocit, jako by nám právě někdo na obličej plesknul mokrý hadr. 😀 Nezní to vůbec hezky, ale opravdu je to tak. Na zdejší klima ala prádelna je potřeba si zvyknout. ( ve finále pak ale hodně cestovatelů tvrdí, že si vlhký vzduch oblíbili a ten suchý český se jim po návratu nezamlouvá- tak uvidíme).
Potřebujeme se dostat do města Negombo, které je vzdálené asi 6 km. Ještě se ani nezačneme ptát a nabídky se nám jen hrnou. Srílančani prostě nic nenechávají náhodě a snaží se nás ukecat. Všechny nabídky odmítáme a čekáme, kdo dá nejlepší cenu. 🙂
Nakonec skončíme na ceně 800 Rs (160 kč). Ceny mají tuktukáři bohužel po půlnoci vyšší. Jedeme asi 20 minut a mezitím nám místní boháč ( kdo má auto, je na zdejší poměry opravdu bohatý) ukazuje fotky ostrova a různých cizinců, se kterými se v poslední době poznal či jim půjčoval své auto na tour kolem ostrova. Tohle je naše první jízda a jsme chvílemi zděšení- řidič- opravdu vtipný místní frajírek si během jízdy prohlíží facebook (má ho plný svých selfí před zrcadlem 😀 ) a druhou rukou točí volantem.
Nově postavený guesthouse náš řidič bohužel nezná a ptá se místních několikrát na cestu. Od silnice není cedule vidět, a tak je trochu oříšek ho najít. Po pár pokusech se to podaří a na řadu přichází placení. Je nám jasné, že bude chtít cenu natáhnout. Říká nám, že to bylo dál, než původně myslel … a je to tady ! 😀 Tvrdí, že běžná cena z letiště je 2000 Rs, ale že nám dá cenu 1500 Rs. Ani náhodou, říkáme si- dohoda zněla 800 Rs.

Udělali jsme ale zelenáčskou chybu a na letišti si nenechali rozměnit na menší bankovky. Nejmenší, kterou máme je 1000 Rs, nedá se holt nic dělat. Systém tuktukařů je tu jasně nastavený na „nemám nazpět“, takže platíme 1000 Rs a mezitím už nás vítá majitel guesthousu.

Jsme mile překvapení- opravdu na nás do ranních hodin čekal ! Taky nám to mohl dát vědět, že? 🙂
Ubytování je úplně nové a velice příjemné. Majitel říká, že není ještě vše dodělané, že funguje teprve 2 měsíce. Bookujeme si zde 2 noci a plán na další den je jasný- odpočinout si, rozkoukat se a trochu se aklimatizovat.

Tip: Ubytování Beach Way Residency, Negombo. Velmi příjemný pán, který pro vás udělá první poslední. S angličtinou trochu bojuje, ale rozumí a je velmi ochotný 🙂 Wifi je průměrná- stačí na vyřízení emailů apod. Ubytování nové, včetně klimatizace. Velmi dobrá poloha i cena. Doporučujeme !

Probouzíme se až asi kolem 5 hodiny večer. Nevadí, alespoň jsme dospali deficit a vyrážíme hnedka ven. Teplota je k večeru tak akorát a slunce začíná pomalu zapadat. Nemůžeme uvěřit, že jsme vše zvládli a jsme konečně tady :).
Jdeme směrem k pobřeží a míjíme krásnou stavbu zářící na dálku. Je to křesťanský kostel, kde právě začíná bohoslužba. Místní přicházejí ze všech stran, aby se zde sešli. Místo má úžasnou atmosféru hlavně díky tomu, že kostel je situovaný přímo u pláže. V dálce za ním je vidět oceán.

Křesťanský kostel hned u pláže

Budova má ze všech stran veliká okna až na zem, která jsou otevřená, takže působí vzdušným dojmem. Před těmito okny a zároveň vchody jsou vyskládané boty všech účastníků, do kostela se chodí bosky. U bohoslužby hraje krásná hudba- není to taková vážná jako známe z českých kostelů- je veselá, rozpustilá a přitom velmi relaxační na poslech. Těžko popisovat. S Jirkou se shodujeme, že hudbu nejde přirovnat, je opravdu specifická. Ale nebojte- uslyšíte ji určitě v připravovaném videu. 🙂

Napadá nás, že kdyby křesťanství mělo všude podobu jako tady- mělo by určitě o pár věřících víc.
Od kostela přecházíme okouknout pláž. Ještě teď je tu docela rušno. V písku si tu chladí kožich místní chlupáči, hned vedle partička mladých sedí u ohně a cosi připravují a v průzoru za nimi skotačí děti ve vlnách. Romantika jak blázen. 🙂

Děti skotačící ve vlnách, pláž v Negombu

Jen co slunce zaleze za obzor, vydáváme se do ruchu místního centra. Tady už romantika trochu slábne. 😀 Všude je velké množství turistů a obchodníků, kteří jsou řekněme dost otravní. Je tu nespočet obchodů se suvenýry, občerstvení a restaurací. Vše je určeno výhradně turistům a tomu odpovídají i ceny.
Začínáme být hladoví, ale natrefit na místní levnou kuchyni, je snad nemožné. Jdeme proto dlouhou procházkou pryč od centra. Čím dále jsme, ceny klesají, paráda. Konečně jsme našli to, co hledáme- místní rodinná jídelna- jídlo pro 2 osoby za 800 Rs (160 kč). Začteme se do menu a najednou se nám za zády ozve: “ Jé, tak koukáme, že už jsme skoro doma“. To, že Čechy potkáme hned první večer, jsme opravdu nečekali. 😀

Bez váhání tak usedáme a pouštíme se do řeči s mladým párem. Jsou akorát na cestě zpět a stejně tak, jak my ráno dorazili, oni dnes večer Srí Lanku opouštějí. Trošku škoda, co naplat.
Povypráví nám své dojmy, ukážou pár fotek a dáme si kontakty pro případné rady. Vypadají dost punkově a je s nima zábava. Radka už byla prý na Srí Lance 2 x, její přítel poprvé. Nejvíce si zamilovali vnitrozemí Srí Lanky- asi jim připomíná Šumavu, odkud pocházejí 😀
Jejich vyprávění nás opravdu naladí na tu správnou vlnu a my už se nemůžeme dočkat dalšího dne. Popřejeme si šťastnou cestu a za chvíli už nám mávají z tuktuku směr letiště.
A to je pro dnešní den vše, sepisujeme výdaje, pár postřehů a říkáme si, že takový začátek určitě značí, že naše cesta bude prostě jízda. ( a taky, že jo 🙂 )- pokračování už brzy!